نیاز به مراقبت خاصی دارید؟

پدیده سالمندی موضوعی است که همه خانواده‌ها آن را تجربه می‌کنند.

همه افرادی که پدربزرگ یا مادربزرگ دارند متوجه این موضوع هستند که پیری بخشی از زندگی است و باید آن را سپری کرد. در حقیقت به افرادی که سن بالای 60 سال دارند، سالمند گفته می‌شود. البته برخی از افراد ممکن است که دوران سالمندی را در سن‌های کمتر تجربه کنند، که علت آن هم مواجه با بیماری‌های خاص است.
در تعریف سالمندان با بیماری خاص باید بگوییم که بیماری‌هایی در دوران کهنسالی گریبان‌گیر سالمندان می‌شود که آن‌ها را در دسته‌بندی بیماری‌های خاص تقسیم‌بندی می‌کنیم.

در این شرایط باید مراقبت از سالمندان بیمار را جدی گرفت تا آسیب روحی و جسمی ‌به آن‌ها وارد نشود. بیماری‌هایی مانند: حواس پرتی، دیابت، عدم کنترل ادرار و مدفوع یا موارد دیگر همگی در دسته‌بندی بیماری‌های خاص تقسیم خواهند شد. از این‌رو مهم است که نگهداری از سالمندان با بیماری خاص را جدی گرفت.

بیماری‌های قلبی و عروقی

بیماری‌های قلبی و عروقی با علائم مختلفی مانند: تنگی نفس، درد در قفسه سینه، احساس خستگی بیش از حد، ضعف عمومی، سرگیجه، تعریق زیاد و ضربان قلب نامنظم خودش را نشان می‌دهد و این بیماری به دو دسته تقسیم می‌شود.

در دسته اول به دلایل مختلفی مانند: دیابت، مصرف دخانیات، ژنتیک و فشار خون بروز خواهد کرد و در دسته دوم هیچ علت خاصی وجود ندارد و به یکباره علائم گفته شده مانند: احساس خفگی و درد در قفسه سینه بروز می‌کند.

بیماری آرتروز

آرتوروز یکی از بیماری‌های خاص در دوران کهنسالی است که به استخوان و مفاصل مرتبط می‌شود. درد مفاصل و کاهش توانایی جسمانی از جمله مهم‌ترین علائم این بیماری است که بر کیفیت زندگی سالمندان تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

برای اینکه بتوان از این بیماری جلوگیری کرد نیاز است که فعالیت‌های جسمانی منظم و سبک را انجام داد یا از طریق فیزیوتراپی، شدت بیماری را کاهش داد. همچنین سالمند بیمار با کاهش وزن، استفاده از رژیم غذایی مناسب و بهره‌مندی از ویتامین D می‌تواند روند رشد بیماری را کاهش دهد.

بیماری پارکینسون

برای مراقبت از سالمندان بیمار پارکینسون باید با این بیماری آشنایی داشته باشید. بیماری پارکینسون باعث اختلال در حرکت و کنترل عضلانی در سنین پیری می‌شود.

برای اینکه بتوان از این بیماری جلوگیری کرد، نیاز است که فعالیت‌های بدنی منظم و مناسبی را با رعایت رژیم غذایی در نگهداری از سالمندان با بیماری خاص در نظر گرفت.

بیماری دیابت

مراقبت از سالمندان بیمار دیابت نوع دو، بیشتر در افراد بالای 40 سال دیده می‌شود و با افزایش سن، احتمال بروز بیماری بیشتر خواهد بود. افراد با رعایت رژیم غذایی سالم، کاهش وزن و داروهای تجویز شده توسط پزشک، می‌توانند از بیماری دیابت جلوگیری کنند.

بیماری سرطان

سالمندان با نیازهای ویژه ممکن است که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم کنند. در حقیقت سرطان یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های خاص در دوران پیری است که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد.

سرطان برای سالمندها با مصرف دخانیات، تغذیه نادرست، نداشتن فعالیت جسمانی و عوامل محیطی ایجاد می‌شود. برای اینکه بتوانید از بیماری سرطان جلوگیری کنید، نیاز است که از مکمل‌های غذایی و تغذیه سالم بهره‌مند شوید و فعالیت‌های ورزشی مختلف را انجام دهید.

بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر یکی از بیماری‌هایی است که نیاز به مراقبت از سالمندان بیمار را حساس‌تر می‌کند. آلزایمر جزء بیماری‌های مزمن است که به دلیل تخریب بخشی از مغز ایجاد می‌شود.

اختلالات شدید در حافظه اولین علائم این بیماری است و می‌تواند سالمند بیمار و اطرافیان را با مشکلات مختلفی رو‌به‌رو کند. از این‌رو توصیه می‌کنیم که نگهداری از سالمندان با بیماری خاص آلزایمر را جدی گرفت.

نقش و وظایف پرستار سالمند در مراقبت از سالمندان بیمار

پرستار سالمند بیمار، به‌طور ویژه تخصص در مراقبت از سالمندان بیمار دارد و می‌تواند نقش به‌سزایی را در بهبود بیماری یا جلوگیری از روند رشد بیماری داشته باشد. پرستار‌های سالمندان به‌طور مداوم اطلاعات خود را به روز می‌کنند تا نگهداری افراد سالمند راحت‌تر باشد. در حقیقت پرستارها برای کیفیت بالای نگهداری از سالمندان و مراقبت از سالمندان با نیازهای ویژه باید معیارهایی مانند: رضایت بیمار‌ها و نرخ فوت را در نظر بگیرند.

پرستاران سالمندان با مسئولیت‌ گران‌بهایی در مراقبت از سالمندان بیمار روبرو هستند. آنها باید به نیازهای پزشکی و به نیازهای عاطفی و روانی افراد مسن، توجه ویژه‌ای داشته باشند. نگهداری از سالمندان با بیماری‌های خاص، نیازمند شناخت عمیقی از شرایط بیماری و تخصص در توانایی درمانی آن است.

پرستاران مراقب سالمند، باید دارای مهارت‌های تشخیصی و ارتباطی بسیار بالا باشند، تا بتوانند مراقبت کاملی را فراهم کنند. همچنین، مراقب سالمندان، باید توانایی مدیریت بحران و شرایط اضطراری را داشته باشند.
نقش اصلی پرستار در مراقبت از سالمندان بیمار اهمیت ویژه‌ای دارد و نیاز است که هنگام به‌کارگیری پرستار به نکات مهمی ‌توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • پرستار به نگهداری از بیمار و سالمندان، علاقه قلبی داشته باشد.
  •  روح بزرگ و کمک‌کننده داشته باشد.
  • توانایی مدیریت و انجام چند کار به‌صورت هم‌ زمان را داشته باشد.
  • پرستار از قدرت و توان بدنی بالا برخوردار باشد تا بتواند ساعات طولانی از سالمند معلول و بیمار نگهداری کند.
  • پرستار دارای مهارت‌های اجتماعی قوی باشد تا با بیمار و افراد خانواده بیمار ارتباط خوبی داشته باشد.

5 نکته اساسی برای نگهداری سالمند با نیازهای ویژه

  1. برنامه ریزی
  2. مدیریت داروها و درمان
  3. توجه به سلامت روان
  4. اهمیت به رژیم غذایی سالم
  5. تشویق به تحرک فیزیکی
  • تشویق به تحرک فیزیکی
  • مدیریت داروها و درمان
  • اهمیت به رژیم غذایی سالم
  • توجه به سلامت روان